Sunday, July 10, 2005
گزارش اکران تابستانی هالیوود
تابستان امسال زیاد گرم نیست. حداقل کمپانی های فیلم سازی هنوز این گرما رو حس نکردن. تا امروز تقریبا اکران همه فیلمهای بزرگ تابستان شروع شده و فقط یک فیلم(جنگ ستارگان) از مرز فروش دویست میلیون دلار گذشته البته برای این فیلم هم پیش بینی فروش بیشتری شده بود و حتی انتظار می رفت این فیلم رکورد بیشترین فروش اولین آخرین هفته رو بشکنه . در عین حال آمار فیلمهای صد میلیون دلاری هم چنگی به دل نمی زنه و هنوز با اینکه تقریبا نیمی از فصل تابستان(بر اساس تقویم هالیوودی)گذشته تعداد فیلمهایی که از مرز صد میلیون دلار گذشتن به عدد ده نمی رسه.با مروری بر فیلمهای اکران شده این تابستان به این نتیجه می رسیم که تماشاگران دیگه مثل قبل آنچنان روی خوشی به جلوه های ویژه و انفجارها ی آنچنانی نشون نمی دن.

امپراطوری بهشت: اولین فیلم بزرگ تابستانی که برای گرم کردن سینماها به روی پرده اومد ولی فروشی بیشتر از پنجاه میلیون دلار نداشت. کمپانی فاکس روی این فیلم حساب ویژه ای باز کرده بود و با توجه به تبلیغات زیاد و تاکید بر نام ریدلی اسکات به عنوان سازنده فیلم و یادآوری کارگردانی گلادیاتور توسط او در بیل بورد های تبلیغاتی انتظار استقبال بیشتری از جهت طرفداران فیلمهای حماسی داشت. داستان فیلم درباره جنگ و درگیریهای رومیان و مسلمانان برای تصاحب اورشلیمه . پیش بینی می شد مسلمانان نسبت به داستان فیلم واکنش نشون بدن که برعکس مردم و منتقدای کشورهای اسلامی استقبال خوبی از فیلم کردند.

جنگ ستارگان: دومین فیلم بزرگ تابستان که از ماهها پیش بزرگترین فیلم این فصل لقب گرفته بود با فروش 150 میلیون دلاری خود در پنج روز اول نوید تابستانی خوب رو به اهالی سینما داد. فیلم تا این لحظه در جایگاه دهمین فیلم پرفروش کل تاریخ نشسته و پیش بینی می شه تا رتبه هفتم این جدول صعود کنه. داستان فیلم درباره چگونگی بوجود آمدن دارت ویدر شخصیت منفی سه گانه اول این مجموعه فیلم هستش. آخرین فیلم از سه گانه دوم جنگ ستارگان بر خلاف فیلمهای قبلی با داستان خوب و پرداخت عالیش تا حدودی جلوه های ویژه فیلم رو تحت الشعاع قرار داده.ا

ماداگاسکار: همه چیز برای موجودات فضایی جورج لوکاس خوب پیش می رفت تا این که حیوونات انیمیشن دریم ورکس با یک جهش دو پله ای به صدر جدول فروش میاد و در عین شگفتی جنگ ستارگان رو پس از دوهفته از بالای جدول به پایین می کشه تا زنگ خطر برای هالیوود به صدا در بیاد. ماداگاسکار که داستان فرار حیوانات باغ وحش نیویورک برای نجات دوستشون و پیدا کردن جنگله پس از تعطیلی مدارس آمریکا به صدر جدول فروش میاد تا نشون بده انیمیشنهای خانوادگی همیشه برگ برنده ای برای کمپانیهای هالیوودی خواهند بود.

آقا و خانم اسمیت: یکی دیگه از اکشنهای بزرگ امسال که با توجه به دو ستاره فیلم و اتفاقات و شایعاتی که در مورد آنها روی صفحه اول مجلات اومد صاحبان فیلم انتظار فروش خوبی براش داشتند در هفته اول پنجاه ملیون دلار فروش کرد. براد پیت که خیلیها عقیده دارن حواشی این فیلم باعث جدایی او از همسرش شد به همراه هنرپیشه جذاب هالیوود آنجلینا جولی تنها مشخصه های مثبت این اکشن پر زد خورد هستند که اگر این دو فاکتور رو از فیلم حذف کنیم فیلم تبدیل به اثری کاملا معمولی و پیش پا افتاده می شه.

بت من شروع می شود: چند سالیه در هالیوود مد شده برای ساختن قسمتهای بعدی یک فیلم به جای تعریف دنباله ماجرا، فلاش بک به اتفاقات قبل از قسمت اول بزنن. پس از سکوت بره ها و جنگ ستارگان این بار سازندگان بت من چگونگی بوجود امدن این موجود خارق العاده رو به روی پرده نمایش میاره. همون طور که از اسم فیلم مشخصه ماجرای فیلم در مورد پیدایش پدیده بت منه. نکته جالب در مورد این فیلم این که بر خلاف سوپر من و مردعنکبوتی و دیگر ابرمرد های سینمایی بتمن قدرتش خدا دادی نیست و با تمرین و تلاش تبدیل به یک ماورا انسان می شه!

جنگ دنیاها: در حالی که درسال 1938 ارسن ولز با اجرای رادیویی جنگ دنیاها تمام آمریکا روتکان داد این بار همه انتظار داشتند اسپیلبرگ با تیم رویاییش حداقل سالنهای سینمایی رو تکون بده. فیلم البته در هفته اول فروش خیلی خوبی داشت که البته باید فروش این فیلم رو هم مانند آقا و خانم اسمیت به حساب اسامی تولید کنندگان فیلم گذاشت چون نتیجه کار چندان دلچسب نیست. جنگ دنیاها اقتباسی از یک کتاب با همین عنوانه که عمده شهرتش به خاطر اجرای رادیویی تاریخی ارسن ولز و جنجال های بوجود آمده از اون اجراست. فیلم در هفته اول 112 ملیون فروخت.

چهار خارق العاده: مهم ترین مشخصه این فیلم اینه که فیلم جنگ دنیاها رو پس از یک هفته از صدر جدول به پایین کشید. اقتباس سینمایی یکی دیگر از کتاب های مصور معروف دنیا در اولین هفته فروشش موفق می شه 56 میلیون عاید سازندگانش بکنه.

آمار و ارقام امسال به هیچ عنوان خوشایند شرکت های فیلمسازی نیست. هیچ فیلمی تا امروز موفق نشده بیش از دو هفته در صدر جدول باقی بمونه در حالی که تعداد فیلمهای بزرگ نسبت به سالهای قبل افزایش چشمگیر تری داشته. پخش کننده های فیلم دنبال راه کارهای جدیدی برای کشوندن تماشاگران به سینماها هستند به طور مثال سینماهای زنجیره ای ای ام سی اعلام کردند که به تماشاچی هایی که برای دیدن فیلم مرد سیندرلایی به این سینماها میان در صورتی که از فیلم خوششون نیاد پول بلیطشونو پس میدن. احتمالا در ماههای آینده شاهد ابتکارات بیشتری از کمپانیهای فیلمسازی برای جلب تماشاگران به سینماها خواهیم بود. ا

Labels:

9:39 AM ساعت

لینک ثابت <

نظرات4
Anonymous Anonymous

Gozareshet kheili khoobo ravoon bood . dastet dard nakone kolli halim shod !
 
Anonymous Anonymous

For the most part, it was an outstanding report especially the introduction and summarization on each movie; however, there are too many English vocabularies within most of the sentences describing the movies. I’m sure some of them seem to be unavoidable especially if they are among the common words that are being used for this particular topic! I don’t mean to be picky about it but some of the words made the structure of the sentences awkward. On the other hand, in my opinion this article is among the best you've written so far!
 
Blogger محمودرضا

Thanx dear Hourieh,
As you know I'm not a professional translator. So dont expect me to translate movies name correctly. I would write those names in English if I could.
 
Anonymous Anonymous

I didn't mean that you weren't able to translate the movies' names correctly and besides I don't expect you to be able to translate everything....but at this point I guess it's no use to explain and clarify... just for the sake of our friendship I just meant that you've used too many “finglish” type words! I didn’t mean to be picky and that was just my opinion.
  Post a Comment

 
وبلاگ انگلیسی