از طریق وبلاگ زن نوشت به مطلبی در مورد اظهار نظر مهدی اخوان ثالث درباره فروغ فرخزاد رسیدم. در این مطلب که با عنوان روشنفکر ایرانی و سکسیت نوشته شده نویسنده کوشیده است تا با گلچین سخنان چند روشنفکر معاصر از جمله مهدی اخوان ثالث به خواننده بفهماند که حتی روشنفکران غیر مذهبی ما هم درک درست و دید مناسبی نسبت به مقوله سکس ندارند. این دوست عزیز با رجوع به یکی از مصاحبه های اخوان و تکه تکه کردن نظرات او به این پاراگراف رسیده است که:ا
ا«حقیقتش اینست که من هیچ عقیده خاصی درباره فروغ فرخزاد ندارم....بعد هم که خواست اسلوب و کار تازه ای را ارائه دهد بسیار لطیف و پر شور و حال شعر می گفت و از زنان جالب و خوب روزگار ما بود.البته هر کس در جوانیش این سو و آن سو چمیدنهایی دارد و تلو تلو خوردنهایی که فروغ هم داشت.من نمی خواهم از او به عنوان یک زن مقدس سخنی بگویم.او شاعر خوبی بود.به خصوص شعرهای آخرش ...نجیب بود.»ا
البته همونطور که ملاحظه می کنید نویسنده با قرار دادن ... برای نقاط حذف شده به نوعی و از دید خودش ادای دین کرده به اصل مصاحبه. اصل مطلبی که اخوان در مصاحبش عنوان کرده به این صورت است: ا
ا«حقیقتش اینست که من هیچ عقیده خاصی درباره فروغ فرخزاد ندارم.او زنی معترض به ستمی که بر زنان می رفت بود. او می خواست به ظلمی که به نیمی از افراد جامعه می شد اعتراض کند. این ها را در کتابهایش می توانیم ببینیم، از اسیر گرفته تا دیوار و زندگی و طرز فکر خیامیش را در عصیان.بعد هم که خواست اسلوب و کار تازه ای را ارائه دهد بسیار لطیف و پر شور و حال شعر می گفت و از زنان جالب و خوب روزگار ما بود.البته هر کس در جوانیش این سو و آن سو چمیدنهایی دارد و تلو تلو خوردنهایی که فروغ هم داشت.من نمی خواهم از او به عنوان یک زن مقدس سخنی بگویم.او شاعر خوبی بود.به خصوص شعرهای آخرش بسیار لطیف و پرشور و حال بود. شعر ناب و نجیب بود.»ا
از کتاب صدای حیرت بیدار- گفتگوهای مهدی اخوان ثالث- صفحه 419اگر بدبینانه فکر کنیم می توانیم فرض نگذاشتن ماخذ این مصاحبه را نگرانی نگارنده از رجوع خوانندگان این مطلب به اصل مصاحبه عنوان کنیم. البته تا اینجای کار با کمی تسامح و تساهل می توان از روی این قضیه گذشت ولی مشکل از جایی آغاز می شود که آقای شاهرخ رییسی در نتیجه گیری مطلبش می نویسد:ا
او این اظهار نظر مهدی اخوان ثالث درباره فروغ فرخزاد را که برگرفته از مصاحبه ایست، خودم شخصا خوانده ام که در اینجا نقل می کنم ،این نظر مهدی اخوان ثالث (که میدانیم از ناقدان سرسخت اسلام و شیعه گری در ایران بود)درباره فروغ فرخزاد بیانگر پائین بودن دانش و آگاهی اخوان درباره سکس و البته عمق رسوخ همان اندیشه های شیعه و سکس ستیز در درون خود مهدی اخوان ثالث می باشد
و در پایان اضافه می کند:ا
کلمات «زن مقدس»،«نجیب»،«این سو و آن سو چمیدن» و «تلوتلوخوردن» براستی نشان از چه دیدگاه مذهبی و به دور از خرد و عقلانیت و سکس ستیز و اسطوره پروری دارد.ا
در کتاب صدای حیرت بیدار،اخوان ثالث شانزده بارازفروغ یاد کرده که در تمامی این موارد نه تنها از شخصیت ، سبک کار و نوع زندگی او تمجید کرده بلکه در قسمتهایی هم می بینیم که در مقابل دیگران از او دفاع هم کرده است:ا
مثلا با پرویز داریوش هر دفعه که دیدمش با او دعوام شد، یعنی به گلاویزی کشید کار، و با کارهایش موافق نبودم، نیما را بیخود و بی جهت مسخره می کرد، فروغ را مسخره می کرد با لحن زشت و خودش هیچ چیز تازه ای نشان نمی داد. صفحه 331
هوشنگ ایرانی - و متاسفانه آل احمد نیز- فحش می دادند به فروغ فرخزاد. خب مرد حسابی تو بیا یک چیزبهتر بگو.می گویی فروغ فرخزاد بد است تو بهترش را بگو. صفحه 333
بارها شاهد این بوده ایم که برخی افراد با گلچین نمودن چند جمله از کل یک مطلب ، سعی در رسیدن به هدف مورد نظر خود در نوشته هایشان را دارند. ضمن احترامی که برای آقای رییسی(با خواندن تعدادی از مطالبشان) قائلم، فکر می کنم نهایت بی انصافی است که از کتابی که بیش از ده صفحه آن به نظریات اخوان پیرامون فروغ فرخزاد پرداخته با گزینش چند کلمه او را کم دانش و بی خرد خطاب کنیم . منتخب نویسی و بریدن جملات به این سبک کاری جز تحریف نیست. دوستان کمی بیشتر دقت کنیم.ا
«..تو زنی مردانه ای،سالاری و از مرد هم پیشی.
جامه جنست زن است،اما
درد و غیرت در تو دارد ریشه ای دیرین...»
یعنی برای اینکه زنی را بزرگ بدونه اونرا در ذهنش از کانال نریت و مردانگی عبور داده و در تصورش هم نمی گنجه که زن و زنانگی هم می تونه دردمند و با غیرت باشه بدون اینکه لزوما بخواد مردانه باشه و مردانگی داشته باشه.
چقدر خوب و مستدل گفته بودی.. آفرین